سه‌شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۸۹

عقیده ها

آدم وقتی وبلاگ دیگرانو میخونه یه کم گیج میشه!! آدمها چقدر عقیده های مختلف و متفاوتی دارن، گاهی که در مورد موضوعی اختلاف عقیدهامو با عقیده شخص دیگه میبینم....با خودم میگم آیا واقعاً عقیده من درسته یا اون؟! اصلاً کی یا چی میتونه درستی و حق بودن عقیده های ما رو ثابت کنه؟! حالا در مورد هر موضوعی مثل خدا ،سیاست ، دین، ازدواج،گرایش های جنسی، خصویت های فردی ....و خیلی چیزای دیگه !!
وقتی هر کسی فکر کنه عقیده خودش درست و بی نقص هست پس چطور معیاری برای درستی عقیده ها میشه پیدا کرد؟!
به نظر من فرهنگ و دین غالبِ هر کشور ، شهر و خانواده رو عقیده های ما تأثیر خیلی زیادی دارن ...شاید این عقیده ها با بالا رفتن سن و باز شدن دیدمون نسبت به دنیای اطرافمون تغیر کنه ،حالا یا مثبت یا منفی! همینش برام سوال ِبی جوابه که چطوری میشه فهمید این تغیر عقیده ها در جهت مثبت پیش میرن یا منفی؟!
وقتی یه دانشمند یا یه فیلسوف بعد سالها علم اندوزی و تجربه میبینه عقیدش در مورد مسأله ای غلط بوده پس من چه نتیجه گیری باید بکنم؟ که معیار درستی یا نا درستی یه عقیده عقل نمیتونه باشه؟! احساس! احساسم میتونه دخیل باشه در عقیده هامون !ولی من دنبال معیار درستی و نا درستی هستم نه عوامل شکل گیری یه عقیده! شاید یکی بگه معیار دین و حرف خداست ! ولی معیار درستی خدا و دین چیه؟ در مورد این که خیلی از عقیده ها و دستورات دینی در قرآن اُمده که ما شرقی ها داریم ازشون استفاده میکنیم ،دانشمندان و محققان غربی با علم ثابت کردن! یعنی معیار درستی یه عقیده رو با اثبات علمی یا دینی میشه فهمید؟
ولی باز هم آدم هایی رو دیدم که به این وجود به خدا اعتقادی ندارن! به پیامبراسلام و حوادث اون دوران عقیده ای ندارن ولی به اقتدار کوروش و داریوش که هزاران سال قبل تر از پیامبر اسلام بوده و صرفاً به دلیل بزرگ بودن قلمرو فرمانروایشون اعتقاد دارن و حتی افتخار می کنن ! حتی یه خاطره هم از اون ها ندارن بگن ! و همه ما اینو میدونیم که در پس هر کشور گشایی و اضافه کردن قلمرو به کشور خون ریزی ها و ظلم ها شده ،چرا وقتی به فرمانروایی چند صد هزار ساله ایران مینازن به این چیزاش فکر نمیکنن!
خوب این هم عقیده منه! به درستیش اطمینان 100 درصدی نمیدم ولی وقتی فکر کردم به این نتیجه رسیدم. به نظر من محکوم کردن یه عقیده فقط به دلیل اینکه با عقیده ما تناقض داره کار اشتباهی هست! اگر با عقیده ای مخالفیم این وظیفه ماست که در مورد اون عقیده بررسی و تحقیق کنیم.من همیشه اگر با عقیده ای مخالف باشم بهش 1 % درستی میدم و 1 % به عقیده خودم اشتباه! و در موردش تحقیق میکنم! ولی باز هم این تحقیق عقیده کاملا ً درستُ به آدم نشون نمیده!! چون در دنیایی داریم زندگی می کنیم که دورغ و سود جویی وجود داره و هیچ آدمی هم کامل نیست حتی اون شخصی که عاشقش هستیم! دوست دارم بیشتر در این مورد حرف بزنم و یه نتیجه خوب ازش بگیرم امّا تنهایی که نمیشه! به نظرات شما هم احتیاج دارم پس ادامه مطلب بعد از شنیدن نظرات شما ...
علیرضا

۴ نظر:

نقطه چین ها . . . گفت...

هر کس عقيده ای داره..و تا زمانی که دلیلی بر وجود رد عقيده کسی پيدا نکرديم بهش احترام ميذاريم..هر چند اين روزا بهتره اين کار رو نکنيم چون هميشه افرادی هستن که بر عقايد خودشون پايبندن و عوض کردن اونها فقط وقت تلف کردنه..!..حالا چه در مسائل دينی يا فرهنگی..چه در مسائل علمی و اجتماعی...

همجنس گرا گفت...

نخست این را توضیح بدم که عقیده ای که پایه و نمودی در واقعیت (آنچه که رخ می دهد) نداره درست و نادرست هم نداره، برای مثال عقیده من در مورد اینکه دوست دارم فلان موجود تخیلی در فلان فیلم تخیلی چه شکلی داشته باشه نه درست است نه اشتباه یا شاید بشود گفت این جور عقاید همواره درست هستند.
در مورد عقایدی که در واقعیت و رخداد های واقعی ریشه و ارتباط دارند مانند اینه کدام غذا سالم است، جهان چگونه پدید آمده و ... در این موارد تنها چیزی که در انتها درستی و نادرستی عقیده را مشخص می کند نمود و اجرای آن در عمل و یا مشاهده(منظور از مشاهده فقط دیدن نور با چشم نیست) رخداد های مرتبط با آن است.

همجنس گرا گفت...

برای مثال وقتی کسی عقیده دارد جهان خالقی دارد که کمال دانایی و کمال توانایی را داراست و این خالق برنامه ای را برای هدایت انسان فرستاده چنین عقیده ای را می توان از روی نمود های واقعی آن سنجید برای مثال می توان مقایسه کرد مردمی از نژاد و موقعیت جغرافیایی و اجتماعی نزدیک برای مثال اندونزی /تایلند،کره که یکی این برنامه در آن تبلیغ و ترویج شده و همواره سعی در اجرای آن بوده و دیگری که تحت تاثیر این آموزه ها نبوده کدام جماعت سالم تر، اخلاقی تر(هر نوع اخلاقی حتی اخلاق مورد نظر همان دین)، پیشرو تر هستند و اینکه چقدر آن برنامه قابل اجرا و عملی بوده یا نه و آنگاه می توان متوجه شد که کدام عقیده درست است.

ناشناس گفت...

سلام
گفتي بودي بوسيدن عشق تاثيرات مثبتي داره و...ميشه بيشتر توضيح بدي